Gebruikte bronnen:
Methodes FLE/FLS
- Barthélémy, F. (2019). Rendez-vous en France A 1.1. Maison des langues.
- Bertaux, L., Calvez, A., & Ripaud, D. (2019). Bonjour et bienvenue ! - En Français A1.1 - Livre + CD. Didier.
- Claeys, N. et. al. (2021). Nouveau quartier français 3. Pelckmans.
- Claeys, N. et. al. (2022). Nouveau quartier libre 4. Pelckmans.
- Cuylaerts P. et. al. (2021). C’est gagné 3. Van In.
- De Pessemier J. et. al. (2015). Quartier français 3. Pelckmans.
- De Pessemier J. et. al. (2019). Quartier français 4. Pelckmans.
- Jarlang, A., Pellé, M., & A.Q. (2020). À la une 1 (A1). Au cœur du monde francophone. Editions Maison des Langues.
Eindtermen en leerplannen
- Onderwijs Vlaanderen (2020-2021). Vakgebonden eindtermen Moderne Vreemde talen: Frans en Engels, secundair onderwijs, 1e graad en 2e graad. Geraadpleegd op 17 januari 2021, van https://onderwijsdoelen.be/
- GO!, OVSG, POV (2019). Leerplan 1e graad secundair onderwijs basisvorming. A-stroom. Geraadpleegd op 15 oktober 2020, van https://pro.g-o.be/blog/Documents/Leerplan%20A-stroom%20basisvorming.pdf
- GO! (2012). Leerplannen Frans 2e graad ASO. Geraadpleegd op 7 oktober 2019, van https://pro.g-o.be/blog/documents/2012-002.pdf
- GO! (2012). Leerplannen Frans 2e graad TSO (handel). Geraadpleegd op 7 oktober 2019, van https://pro.g-o.be/blog/documents/2012-025.pdf
- Katholiek Onderwijs Vlaanderen (2019). Leerplan Frans 1e graad a-stroom. Geraadpleegd op 15 oktober 2020, van https://llinkid.katholiekonderwijs.vlaanderen/#!/home/leerplan
- Katholiek Onderwijs Vlaanderen (2012). Leerplannen Frans 2e graad ASO. Geraadpleegd op 3 oktober 2019, van http://ond.vvkso-ict.com/leerplannen/doc/Frans-2012-007.pdf
- Katholiek Onderwijs Vlaanderen (2012). Leerplannen Frans 2e graad TSO. Geraadpleegd op 3 oktober 2019, van http://ond.vvkso-ict.com/leerplannen/doc/Frans-2014-009.pdf
- Katholiek onderwijs Vlaanderen (2021). Leerplan Frans 2e graad D-finaliteit (II-FraVB-d). Geraadpleegd op 17 januari 2021, van https://llinkid.katholiekonderwijs.vlaanderen/#!/leerplan/9a427699-8e9b-40e4-897e-7eecd4086f70/doelenlijst
- Katholiek onderwijs Vlaanderen (2021). Leerplan Frans 2e graad D-finaliteit (II-Fra-d). Geraadpleegd op 27 januari 2021, van https://llinkid.katholiekonderwijs.vlaanderen/#!/leerplan/81c9cb44-6fa0-413e-9c84-e2adf539725c/doelenlijst
- Katholiek onderwijs Vlaanderen (2021). Leerplan Frans 2e graad D/A-finaliteit (II-Fra-da). Geraadpleegd op 27 januari 2021, van https://llinkid.katholiekonderwijs.vlaanderen/#!/leerplan/ac920738-bb5e-4c82-98da-224d24a4ecfe/doelenlijst
- OVSG (2012). Leerplannen Frans 2e graad ASO en TSO (handel). Geraadpleegd op 7 oktober 2019, van https://www.ovsg.be/leerplannen/secundair-onderwijs
Andere
- AGODI [Website] Rapport onthaalonderwijs OKAN 2016-2018. Geraadpleegd op 5 oktober 2019,van http://www.agodi.be/publicaties-onthaalonderwijs-anderstalige-nieuwkomers-okan
- AGODI [Website] Cijfermateriaal - Onthaalonderwijs anderstalige nieuwkomers. Geraadpleegd op 10 februari 2020, van https://www.agodi.be/cijfermateriaal-onthaalonderwijs-anderstalige-nieuwkomers
- Appel, R., & Vermeer, A. (1994). Tweede-taalverwerving en tweede-taalonderwijs (1ste ed.). Coutinho.
- Bossers, B., & Kuiken, F. (2015). Handboek Nederlands als tweede taal in het volwassenenonderwijs (2de ed.). Coutinho.
- Burg, C. V. D., & Berben, M. (2017). Activerende en passende werkvormen (2de ed.). CPS Onderwijsontwikkeling en advies.
- Cherqui, G., & Peutot, F. (2015). Inclure: français de scolarisation et élèves allophones. Hachette (FLE).
- Coenen, S., Michiels, S., Steenackers, G., Taverniers, C., Vandenbroucke, H., & GO! onderwijs van de Vlaamse gemeenschap. (2018). Anderstalige nieuwkomers in het basisonderwijs: geen “apart” verhaal. Politeia.
- Coubergs C., Struyven K., Engels N. Cools W, De Martelaer K. (2018). Binnenklasdifferentiatie. Leerkansen voor alle leerlingen. Acco. https://didactiefonline.nl/artikel/edr-in-de-schijnwerpers
- Cummins, J. (1979). Linguistic Interdependence and the Educational Development of Bilingual Children. Review of Educational Research, 49(2), 222–251. Geraadpleegd op 10 februari 2020, van https://doi.org/10.3102/00346543049002222
- Cuq, J., & Gruca, I. (2018). Cours de didactique du français langue étrangère et seconde: Buch (4e édition). Hueber Verlag GmbH.
- De Bruyne, L., Decroos, N., Hauben, M., & Sterckx, M. (2016). Wegwijs in OKAN. Brochure voor het secundair onderwijs. Centrum voor Taal en Onderwijs.
- Dönszelmann, S., & Beuningen, C. (2020). Handboek vreemdetalendidactiek (1ste ed.). Coutinho.
- Dubus, Q. (2014). FLE, FLS, FLSco: quelles ressources pour une Classe d’Accueil ?: A destination d’un public de primo-arrivants âgés de 11 à 16 ans dans un collège en France (Omn.Univ.Europ.) (French Edition). Éditions universitaires européennes.
- Dweck, C. S. (2006). Mindset: the new psychology of success. New York: Ballantine.
- Fonteyn S. (2019). Spreekkansen verhogen van OKAN en ex-OKAN-leerlingen. CNO-nascholing.
- Fonteyn S. (2019). Taalgericht lesgeven aan ex-OKAN-leerlingen. CNO-nascholing.
- Geerts, W., & Dijk, M. (2018). Doeltreffende didactiek (1ste ed.). Coutinho.
- Gielen, S., & Işçi, A. (2015). Meertaligheid: een troef! (1ste ed.). Abimo.
- Integratiebeleid Vlaanderen, OKANS (2017) Cartografie en analyse van het onthaalonderwijs voor anderstalige nieuwkomers en OKAN-leerlingen. Geraadpleegd op 5 oktober 2019, van http://integratiebeleid.vlaanderen.be/cartografie-en-analyse-van-het-onthaalonderwijsvooranderstalige-nieuwkomers-en-okan-leerlingen
- Www.meertaligheid.be. (2017). Geraadpleegd op 21 april 2021, van https://meertaligheid.be/overmeertaligheid-be
- Katholiek Onderwijs Vlaanderen. (2019, 1 oktober). De ex-OKAN leerling in de vervolgschool. Geraadpleegd op 27 april 2021, van https://cached-api.katholiekonderwijs.vlaanderen/content/da333bc5-dff4-4b74-b75b-14df3efdfbaa/attachments/MLER_025_De%20ex-OKAN-leerling%20in%20de%20vervolgschool.pdf
- Kwakernaak, E. (2015). Didactiek van het vreemdetalenonderwijs (2de ed.). Coutinho.
- Luyckx, W. (2016, 3 februari). Planmatig differentiëren tijdens een instructieles [Presentatieslides]. Geraadpleegd op 12 februari 2022, van https://www.kuleuven.be/samenwerking/avlnascholingen/ns1617/mappptal28/docal28
- Minnema, L. (2018). Woordenstroom. Coutinho.
- Onderwijscentrum Gent. (2017). www.meertaligheid.be. Meertaligheid. Geraadpleegd op 25 mei 2022, van https://meertaligheid.be/
- Onderwijs Vlaanderen. Structuur en organisatie van het voltijds secundair onderwijs, omzendbrief SO 64 (1999). Geraadpleegd op 3 februari 2020, van https://data-onderwijs.vlaanderen.be/edulex/document.aspx?docid=9418
- Onderwijs Vlaanderen: Onthaalonderwijs voor anderstalige nieuwkomers in het voltijds gewoon secundair onderwijs, omzendbrief SO 75 (2006). Geraadpleegd op 1 oktober 2019, van http://data-onderwijs.vlaanderen.be/edulex/document.aspx?docid=13123
- Onderwijs Vlaanderen: Ontwikkelingsdoelen voor OKAN. Geraadpleegd op 28 oktober 2019, van http://eindtermen.vlaanderen.be/secundaironderwijs/okan/ontwikkelingsdoelenOkan.pdf
- Onderwijs Vlaanderen: Wat is onthaalonderwijs. Geraadpleegd op 14 oktober 2019, van https://onderwijs.vlaanderen.be/nl/wat-is-onthaalonderwijs
- Orioni, M. (2019). Hoeveel talen spreek jij?: wat je altijd al wilde weten over meertaligheid (Dutch Edition) (01 editie). Niño.
- Paunesku, D., Walton, G. M., Romero, C., Smith, E. N., Yeager, D. S., & Dweck, C. S. (2015). Mind-set interventions are a scalable treatment for academic underachievement. Psychological Science, 26, 784-793.
- Rasir, M. (2020). Communicatief talenonderwijs in de praktijk (1ste ed.). Gompel&Svacina Bv.
- Rosenshine, B. (2012). Principles of Instruction. Geraadpleegd op 28 april 2021, van https://www.aft.org/sites/default/files/periodicals/Rosenshine.pdf
- Scholengroep Rivierenland. (2010). Werk jij al met ADI? Geraadpleegd op 28 april 2021, van http://www.scholengroep-rivierenland.be/_rvlextended/bestanden/tKrijtlijntje/'t%20Krijtlijntje%202010%20nr%2004%20(okt-nov-dec).pdf
- Smets W. (2018). Slim differentiëren. Van In.
- Steunpunt GOK (2005). Eindrapport van een onderzoek naar de doorstroming van anderstalige nieuwkomers in het secundair onderwijs in de eerste drie jaar na de onthaalklas in Vlaanderen (2003-2005). Geraadpleegd op 1 oktober 2019, van http://www.cteno.be/downloads/publicaties/sterckx_2006_wat_is_er_nog_van_onze_dro en.pdf
- Smyth, E., Darmody, M., McGinnity, F., & Byrne, D. (2009). Adapting to Diversity: Irish Schools and Newcomer Students. ESRI, ESRI Research Series 8.
- Steunpunt Onderwijsonderzoek, Hooft, H., Gobyn, S., & Van den Branden, K. (2019). VROEGE START? Een analyse van interventies en maatregelen voor effectief vreemdetalenonderwijs. Steunpunt Onderwijsonderzoek. Geraadpleegd op 10 februari 2020, van http://steunpuntsono.be/wp content/uploads/2019/05/VrijeRuimte_OD1_ReviewVreemdetalen_definitief.pdf
- Steunpunt Onderwijsonderzoek, Vanbuel, M., Boderé, A., & Van den Branden, K. (2017). HELPEN TALENBELEID EN TAALSCREENING TAALGRENZEN VERLEGGEN? Een reviewstudie naar effectieve taalstimuleringsmaatregelen. Steunpunt Onderwijsonderzoek. Geraadpleegd op 10 februari 2020, van http://steunpuntsono.be/wp-content/uploads/2017/05/OL1.5_1.pdf
- Struyven K., Coubergs C., Gheyssens E., Engels N. (2016). Ieders Leer-Kracht. Binnenklasdifferentiatie in de praktijk. Acco.
- Struyven, K., & Gheyssens, E. (2019). Binnenklasdifferentiatie in de praktijk (1ste ed.). Acco.
- Vandecandelaere, M. (2016). Flexibele leerwegen. Inspiratiegids voor basisonderwijs en secundair onderwijs. Lannoo.
- Vandecandelaere, M. (2020). Flexibele leerwegen voor meertalige nieuwkomers (1ste ed.). Lannoo.
- Van den Akker J., Bannan B., Kelly A., Nieveen N., Plomp T., (2013). Educational Design Research. SLO.
- Van den Branden, K. (2000). Taakgericht onderwijs in een notendop. Taalunie. Published. Geraadpleegd op 12 februari 2020, van https://www.arts.kuleuven.be/cto/materialen/lager/meer-publicaties-lager/van-den-branden-2000-taakgericht-onderwijs-in-note.pdf
- van der Vegt, A. L., Kieft, M., Bekkers, H., & Oberon. (2019 mei). Differentiatie in de klas: wat werkt? Geraadpleegd op 27 april 2021, van https://www.kennisrotonde.nl
- van der vegt, A. L., & Kramer, D. (2020, 1 oktober). Wat is de effectiviteit van het directe instructie-model op de leervorderingen van leerlingen, in het bijzonder in het voortgezet onderwijs? Geraadpleegd op 27 april 2021, van https://www.kennisrotonde.nl/vraag-en-antwoord/directe-instructie
- Veenman, S. (2001). Directe instructie. Katholieke Universiteit Nijmegen.
- Vleesschauwer, E., & GO! Onderwijs van de Vlaamse Gemeenschap (Brussel). (2016). Omgaan met anderstalige nieuwkomers op school. Politeia.
- Westhoff G. J. (2008). Een “schijf van vijf” voor het vreemdetalenonderwijs. Westhoff & F. Staatsen (Eds.), In Duitsland spreek ik gewoon Duits. Taalonderwijs aan taalzwakke leerlingen (pp. 37-47). NaB/MVT en SLO.
- Ziegler, N., & Mackey, A. (2011). TASK-BASED LANGUAGE TEACHING: A READER. Kris Van den Branden, Martin Bygate, and John M. Norris (Eds.). Benjamins. 2009. Pp. viii + 512. Studies in Second Language Acquisition, 33(3), 474–475. Geraadpleegd op 12 februari 2020, van https://doi.org/10.1017/s027226311100012x
- Zijlmans, L., & Haar, T. O. A. F. (2014). Lesvaardig. Basisdidactiek NT2. (1ste ed.). Amsterdam University Press.
Geraadpleegde bronnen (achtergrondinfo):
- Agirdag, O. (2020). Onderwijs in een gekleurde samenleving (1ste ed.). Epo, Uitgeverij.
- Bloem, F. (2013, 1 oktober). EDR in de schijnwerpers. Geraadpleegd op 10 februari 2020, van https://didactiefonline.nl/artikel/edr-in-de-schijnwerpers
- Cijvat, I., & van Dalen, T. (2016 november). Het succes van EDI verklaard. Geraadpleegd op 27 april 2021, van https://expertis.nl/project/het-succes-van-edi-verklaard/
- Keijzer J., Verheggen K., Van Gils D. (2016). Differentiëren in het talenonderwijs. Kleine ingrepen, grote effecten. Uitgeverij Coutinho.
- Katholiek Onderwijs Vlaanderen. (2019, 1 oktober). De ex-OKAN leerling in de vervolgschool. Geraadpleegd op 27 april 2021, van https://cached-api.katholiekonderwijs.vlaanderen/content/da333bc5-dff4-4b74-b75b-14df3efdfbaa/attachments/MLER_025_De%20ex-OKAN-leerling%20in%20de%20vervolgschool.pdf
- Krashen, S. (1982). Principles and Practice in Second Language Acquisition. Stephen Krashen.
- Krashen S. (1985). The Input Hypothesis: Issues and Implications. Longman.
- McKenney S. & Reeves, T.C. (2018). Conducting Education Design Research, 2nd edition. Routledge.
- Lucas, F. (2015). Actief met taalvaardigheid (1ste ed.). Coutinho.
- Onderwijscentrum Gent & IN-Gent. (2017, 30 november). Gemeenschappelijk actieplan Vervolgteam Gent. Geraadpleegd op 27 april 2021, van https://www.lop.be/lop/files/_uploaded/gentso/20171130_DO_Actieplan%20VSC.pdf
- Van De Pontseele, F. (2020, 27 augustus). “Als je de beginsituatie van je leerlingen niet verkent, ga je fout rijden”. Klasse. Geraadpleegd op 29 augustus 2020, van https://www.klasse.be/233000/als-je-de-beginsituatie-van-je-leerlingen-niet-verkent-ga-je-fout-rijden/#.X0fy1Ks3fjy.facebook
- Steunpunt GOK (2005). Eindrapport van een onderzoek naar de doorstroming van anderstalige nieuwkomers in het secundair onderwijs in de eerste drie jaar na de onthaalklas in Vlaanderen (2003-2005). Geraadpleegd op 1 oktober 2019, van http://www.cteno.be/downloads/publicaties/sterckx_2006_wat_is_er_nog_van_onze_dro en.pdf
- Van den Akker J., Bannan B., Kelly A., Nieveen N., Plomp T., (2013). Educational Design Research. SLO.
- Van Maele, D. and Poeze, M. (2018). Transcending educational boundaries: challenges to the educational inclusion of refugees in Europe’s 2 Seas area. Vives University of Applied Sciences.
- Voorbeeldlessentabel OKAN onthaalklas (2019-2020), Stedelijk Lyceum Offerande Antwerpen. Geraadpleegd op 28 oktober 2019, van https://www.stedelijkonderwijs.be/stedelijklyceumofferande/opleiding/okan-onthaalklas anderstalige-nieuwkomers
- Vlaamse Overheid Agentschap binnenlands bestuur. (2019). Lokale inburgerings- en integratiemonitor. Geraadpleegd op 27 april 2021, van https://integratiebeleid.vlaanderen.be/sites/default/files/atoms/files/Vlaamse_LIIM_Antwerpen_0.pdf
- Vlaanderen: Onderwijs en Vorming. (2019). Dataloep: cijferapplicatie departement Onderwijs: leerlingenkenmerken basis-en secundair onderwijs. Geraadpleegd op 27 april 2021, van https://dataloep-publiek.vlaanderen.be/QvAJAXZfc/notoolbar.htm?document=LP-Publiek%2FPubliek_Leerlingenkenmerken.qvw&host=PubliekQVS%40cwv100163&anonymous=true
- VLOR, Vlaamse Onderwijsraad (2019). Onderwijs voor vluchtelingen: warm onthaal, vlotte leerloopbaan en duurzaam toekomstperspectief. Verslag van een strategische verkenning, periode februari 2017-maart 2018. Geraadpleegd op 3 oktober 2019, van https://assets.vlor.be/www.vlor.be/publication_attachment/tekst%20vluchtelingen%20in%20template%20DEF.pdf
- Wildeboer, T., & Kramer, F. (2017). De vier sleutels voor een effectieve les (1). Geraadpleegd op 28 april 2021, van https://wildeboer-onderwijsadvies.nl/wp-content/uploads/2017/09/Artikel_De-vier-sleutels-voor-een-effectieve-les-1_DEF.pdf