Project

Leerkrachten MVT in het secundair onderwijs zijn op zoek naar effectieve manieren om te evalueren en te rapporteren, om het taalleerproces zichtbaar te maken, te ondersteunen en om hun eigen aanpak bij te kunnen sturen. Ze zien de algemene taalvaardigheid van leerlingen dalen en moeten tegemoet komen aan een steeds grotere diversiteit in hun klasgroepen, onder andere door het lerarentekort (met name voor MVT) dat bij veel leerlingen een leerachterstand heeft veroorzaakt, maar ook door de meertalige achtergrond van steeds meer leerlingen. Ze verkennen de mogelijkheden van gedifferentieerde evaluatie en worstelen met het gevalideerd doelenkader; hoeveel gewicht mogen ze toekennen aan kenniselementen (de talige bouwstenen) en hoeveel aan vaardigheden en attitudes wanneer een taakgerichte aanpak en doelgerichte communicatie steeds voorop moeten staan? Een bevraging van Vlaamse taalleerkrachten uitgevoerd door het Vlaams Talenplatform (Arteel et.al., 2022) toont een duidelijke visie bij MVT-leerkrachten: “Bijna de helft van de respondenten meent dat er in de eerste jaren van het taalonderwijs meer gewicht moet worden toegekend aan kennis en later aan vaardigheden (47,51%).”. Maar is dit ook in de geest van de minimumdoelen en het referentiekader voor onderwijskwaliteit dat gebruikt wordt door de onderwijsinspectie? En hoe worden leerkrachten en vakgroepen bij deze keuzes ondersteund door de pedagogische begeleidingsdiensten?